BADEAU Justin

Doctorant : P3E

6, rue Raphaël Dubois - Bât. Forel

-

• Sujet de thèse : CorsicanFires : Chroniques et analyses spatiales des feux de forêt de pin laricio en Corse : interactions avec le climat et les pratiques sylvopastorales dans une perspective de gestion durable.

Projet CIFRE financé par la DREAL de Corse (www.corse.developpement-durable.gouv.fr), en partenariat avec Pasquale MONEGLIA du bureau d’étude Endemys à Ponte Leccia, Corse (www.endemys.com), Christopher CARCAILLET du laboratoire LEHNA de l’Université de Lyon 1 (www.umr5023.univ-Lyon1.fr) et Peter FULÉ de la Northern Arizona University, Flagstaff, Arizona (www.nau.edu/forestry).

Résumé : Le projet CorsicanFires vise à analyser - par dendrochronologie et géomatique – les changements du régime (fréquence, saison, étendue) des feux de forêts de pin laricio dans la montagne Corse. Il fera émerger, par analyse croisée avec les données du climat passé et les données d’usages (forestiers, pastoraux, cartes d’usages), les principaux déterminants, climatiques et sociologiques ayant contribué à expliquer ces changements de régimes au cours des trois derniers siècles. Ces résultats permettront de mieux cerner les causes des incendies de forêts et participeront à fournir aux décideurs et gestionnaires territoriaux des informations rationnelles sur les causes des changements de régimes de feux, dans une perspective de gestion durable de la forêt dans un socioécosystème d’intérêt européen majeur pour la biodiversité.

PhD Subject: CorsicaFire: Chronicles and spacial analyses of pin laricio forest in Corsica: interactions between climate and sylvopastoral practices in a sustainable management perceptive. Spatio temporal analyses of fires in Corsican black pine forest: interactions with climate and forest husbandry for a sustainable forest.

CIFRE project funded by the Corsican DREAL (www.corse.developpement-durable.gouv.fr), in partnership with Pasquale Moneglia of the engineering office Endemys located in Ponte Leccia, Corsica (www.endemys.com), Christopher CARCAILLET of the LEHNA laboratory of Lyon 1 University (www.umr5023.univ-Lyon1.fr) and Peter FULÉ of the Northern Arizona University, Flagstaff, Arizona (www.nau.edu/forestry).

Abstract: The CorsicanFires project aims to analyze, based on dendrochronological technics, and geomatics, the changes in fire regimes (frequency, season, area) in the endemic Corsican black “laricio” pine forest ecosystem in the mountain of Corsica. By cross-analyses with climatic and land use data (forestry, traditional husbandry, land use map), the project will enhance the main climatic or sociological drivers that have contributed to explain these changes in fire regime during the last three centuries. These results will contribute to improve the knowledge on the causes of forest fires, and will provide stakeholders and land managers with rational information on the determinants of fire regime in a perspective of sustainable

• 2024 Badeau, J., Guibal, F., Fulé, P.Z., Chauchard, S., Moneglia, P., Carcaillet, C., 2024 - 202 years of changes in Mediterranean fire regime in Pinus nigra forest, Corsica. Forest Ecology and Management, 554, pp.121658. ⟨10.1016/j.foreco.2023.121658⟩